Založ si blog

Posledný autobus ide ďalej. . . . .

(Moja odpoveď na email riaditeľa Audiovizuálneho fondu Martina Šmatláka)

Email od riaditeľa AVF Martina Šmatláka (príloha)

Vážený pán Šmatlák,

ďakujem za odpoveď na môj email. Som rád, že ste v nej na pravú mieru uviedli podiel AVF na financovaní projektu Posledný autobus.

Pri príprave môjho blogu som vychádzal z informácii na Vašej web stránke

http://registracia.avf.sk/formular_statistiky.php?x_id=608

Tam figuruje projekt v podprograme 1.3.4. – Produkcia animovaných kinematografických diel.

To, že sa fond nepodieľal na predchádzajúcich čiastkových dotáciách filmu Posledný autobus z jednoduchého dôvodu – že do roku 2009 neexistoval, na veci však nič nemení. Celkove bolo z rezortu kultúry (až na príspevok LitFondu) čerpaných na animovaný film 139 799 euro. Podľa Vášho vyjadrenia bol z toho podiel dotácie AV fondu celkove 10 800 euro na dofinancovanie postprodukcie. Asi Vám uniklo ďalšie rozhodnutie AVF o schválení príspevku 6 250 euro na pokrytie distribučných nákladov na uvedený film, čo vo vašom liste nespomínate (číslo: 1531/2011-4/2.1.1). (http://registracia.avf.sk/formular_statistiky.php?x_krok=1&x_id=1716).

Chcem podčiarknuť, že mi nejde o samotnú výšku dotácií, tie sú pre slovenských tvorcov neustále pod hranicou reality. Ani o fakt, že žiadatelia boli a možno aj dnes sú presvedčení, že ich žiadosti boli podané riadne, aj keď ide o iný druh spracovania filmovej poviedky a nie o animovanú tvorbu. Ani nespochybňujem výšku požadovaných finančných prostriedkov na krátkometrážny hraný štylizovaný film.  Navyše sú mi mladí tvorcovia sympatickí a ich práca sa mi páči. Mojou snahou je pomenovať veci správnym menom. A v prípade, že ide o podozrenie z netransparentného úmyslu, požadovať o  vysvetlenie. Možno sú moje blogy emotívnejšie a expresívnejšie, ale to je už môj literárny štýl, aký pri tomto type internetovej literatúry používam. Som presvedčený, že moje texty nie sú odistenou zbraňou, ale skôr povzbudzujúcim prostriedkom zakríknutých, naštvaných a skeptických čitateľov a možno aj žiadateľov o štátny príspevok na animovanú tvorbu.

Určíte, môžete oprávnene žiadať o opravu a spresnenie spoluúčasti na financovaní projektu Posledný autobus a faktu, že odporúčanie je v rukách odborne komisie AVF. Avšak nepochybovať o spôsobe spracovania ako animovaného filmu a tým aj o jeho zaradenie do programu sa nedá. Posledný autobus nie je animovaný film.

V mojej odpovedi mi však ide o iné. Označenie prejavu, ktoré ste použili vo Vašom liste ako osočovanie a škandalizácia nie sú v mojom portfóliu verejných vystúpení. Je prekvapujúce, že táto výčitka prichádza od riaditeľa významnej inštitúcie, akou AVF je. Očakával som ústretové vysvetlenie mojich otázok. Žiaľ, Vaše informácie ste doplnili o obvinenia, čo sa mi v styku s verejnou správou ešte nestalo. Ako ste si všimli, pod svoj text som sa podpísal a navyše som verejne kládol otázky, na ktoré mám právo odpovede. Dokonca aj právo na omyl. Takže o žiadnu škandalizáciu a osočovanie konkrétnych osôb nemôže byť ani reči.  Ak som spomenul Radu fondu, tak moje otázky boli adresované najvyššiemu orgánu fondu, ktorá ako štatutár zodpovedá za všetky rozhodnutia, aj za rozhodnutia riaditeľa. Preto všetky moje pochybnosti sú určené práve jej aj napriek tomu, že väčšinu členov Rady si úprimne vážim a som presvedčený, že sa o tomto probléme dozvedia po prvýkrát až z môjho listu. Ak však ide o inštitúciu, navyše patriacu rezortu kultúry, ktorú zastupujete, tam asi ťažko možno o osočovaní a škandalizácii hovoriť.

Podľa informácií na Vašej webstránke základom rozdelenia právomocí je štruktúra orgánov fondu:

  • rada –  najvyšší štatutárny orgán fondu, rozhoduje najmä o strategických cieľoch, prioritách a kritériách podpory, aj o spôsobe jej poskytovania; má 9 členov (z toho jeden predseda a podpredseda). Rovnomerné zastúpenie v rade majú všetci prispievatelia, príjemcovia podpory a ministerstvo kultúry;
  • dozorná komisia –  kontrolný orgán fondu, má troch členov, z ktorých dvoch volí rada a jedného menuje minister kultúry
  • riaditeľ –  výkonný orgán fondu, rozhoduje o poskytnutí podpory v súlade s pravidlami určenými radou a s odporúčaniami odborných komisií (riaditeľa volí rada);
  • odborné komisie – posudzujú jednotlivé žiadosti o podporu fondu a vydávajú záväzné stanoviská pre výšku a spôsob poskytnutia podpory (členov vymenúva rada).

Preto Vás ako výkonného riaditeľa touto formou žiadam o:

  1. informáciu, z akého dôvodu bol projekt Posledný autobus zaradený do podprogramu 1.3.4. – Produkcia animovaných kinematografických diel
  2. odborné zdôvodnenie prečo bol podľa spôsobu spracovania zaradený film Posledný autobus medzi animované filmy
  3. informáciu, ktorého z  orgánov fondu je úlohou a zároveň  kompetenciou sledovať a následne upozorniť Radu AVF na chyby, nepresnosti, neoprávnené čerpanie finančných prostriedkov na projekt žiadateľa AVF, ktorému už v predchádzajúcich obdobiach boli pravidelne neoprávnene prideľované prostriedky zo štátneho rozpočtu (v dobe pred vznikom AVF) .
  4. informáciu, ktorý z orgánov fondu je zodpovedný za relevantnosť zverejňovaných informácií.

Vaše odpovede spolu s finančným rozdelením na blogu zverejním a tým splním Vašu požiadavku na opravu. Dúfam, že tak osobne prispejem k spoločnému záujmu o transparentnosť a rovnosť podmienok v dotačnom systéme rezortu kultúry.

 

S úctou

 

 

PhDr. Ľubomír Belák

 

Slovensko hľadá prezidenta

28.03.2024

Každá televízna show potrebuje hviezdy a “hviezdny “ komparz, ktorý bude na povel tlieskať, kričať, vstávať a na záver poslušne odchádzať. Nie je to inak ani pri voľbe prezidenta Slovenskej republiky. Po tridsiatich rokoch existencie samostatného Slovenska a po zmene voľby prezidenta sme si už na to akosi zvykli. Až na to, že v roku 2024 sa voľby zmenili na futbalový [...]

Verejnoprávna RTVS?

19.03.2024

Ulice sú plné hesiel o demokracii, o fašizme, liberalizme, marxizme, na saká sa lepia viacfarebné vlajočky, pripínajú odznaky. Len poniektorí si nosia bez označenia v hlave obyčajný zdravý rozum. Napriek nedostatku toho posledného je to jediná pomôcka, aby sme úplne nezblbli. Ukážkou takejto situácie je odozva „výstrelu z dela“ Ministerstva kultúry, ktoré [...]

Twistovanie na scéne, ktorú voláme Nová

13.03.2024

(premíéra muzikálu Oliver!) Tí skôr narodení majú určite v spomienkach uloženú pesničku Chubbyho Checkera „Let´s twist again“. Všetci sme sa na tanečnom pódiu zvíjali v rytme twistu, ktorý nám popri rock´n ´rolle vyhovoval. V tom istom roku (1961) vo wimbledonskom divadle v Londýne mal premiéru muzikál Oliver! Trojica divadelníkov, režisér Peter Coe, choreograf [...]

Rural Emergency Hospitals

Slováci si skryli kódy pod klobúky a nadchli špičkových amerických technológov

29.03.2024 15:00

Organizácia Slovak PRO pomáha Slovákom uchytiť sa na americkom trhu. Kto má skvelé nápady, má šancu uspieť aj v silnej konkurencii v USA.

zalužnyj, syrskyj

Zelenskyj hovoril o polmilióne mobilizovaných. General Syrskyj: Potrebujeme výrazne menej vojakov

29.03.2024 14:16

Ukrajinská armáda bude musieť pre obranu pred ruskou inváziou mobilizovať menej vojakov, než sa pôvodne očakávalo.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54, aktualizované: 13:58

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.

Ľubomír Belák

Pohľad do kultúry a médií

Štatistiky blogu

Počet článkov: 67
Celková čítanosť: 272671x
Priemerná čítanosť článkov: 4070x

Autor blogu

Kategórie